28.5.2019

קלאץ קשה יכול להיווצר מכמה סיבות

הסיבות לתופעה של קלאץ קשה

דוושת הקלאץ’ היא דוושה שאינה מוכרת להרבה מאוד אנשים כיום. מרבית האנשים נוסעים היום ברכבים פרטיים אוטומטיים, בהם מערכת הגיר עושה את כל העבודה של החלפת ההילוכים בצורה ממוחשבת. עם זאת, כל מי שלמד נהיגה עד לפני כעשור, התנסה לפחות באופן חלקי בשימוש בקלאץ’ וראה עד כמה השימוש מאתגר.

נהוג לחשוב שכיום כל רכב מתהדר במערכת גיר אוטומטית, אך הגיר הידני עדיין נפוץ מאוד ברכבים גדולים, רכבי משא, רכבי ספורט ורכבי עבודה, וצריך לדעת כיצד לתפעל אותו.
אחת התופעות בהם נתקלים אנשים שנוהגים על גיר ידני היא תופעת קלאץ קשה ברכב. קלאץ קשה הוא מונח המתייחס לקושי שיש בלחיצה על דוושת הקלאץ.

לכל דוושה יש את רמת הלחץ שצריך להפעיל עלייה וזה בהחלט משתנה. עם זאת, לקלאץ יש חשיבות גדולה מאוד בתפעול של מערכת הגיר וחשוב שהוא יהיה קל ורך ללחיצה בגלל שמשתמשים בו בצורה מאוד תכופה בזמן נהיגה ויש לו חשיבות גדולה מאוד בתפעול הרכב.

סיבות לבעיות

קלאץ קשה יכול להיווצר מכמה סיבות. הסיבה הראשונה היא כמובן שחיקה. אין מספר מדויק של קילומטרים שלאחריהם צריך להחליף קלאץ’ וזה תלוי באופן הנהיגה, אך החשיבה הרווחת היא שמדובר על בין 50 אלף ל-150 אלף קילומטרים. סיבה נוספת קשורה למשאבות קלאץ הידראוליות, שגורמות לנזק בקלאץ בטווח הארוך. גם לעובי הדוושה יש חשיבות גדולה ובאופן כללי, גם לשימון ולתחזוקה של כל המערכת יש השפעה על היווצרות קלאץ קשה או בעיות שונות הקשורות לתפעול המערכת.

אנשים רבים שואלים את עצמם כמה עולה להחליף קלאץ והאם קלאץ קשה הוא סיבה להחליף. ובכן, החלפת קלאץ היא כמובן אינה זולה במיוחד, ולשאלה כמה עולה להחליף קלאץ אין תשובה חד משמעית כי יש משמעות לסוג הרכב, לקלאץ שרוצים ולאלמנטים נוספים הקשורים בעבודה. כמובן שבמוסך מקצועי וטוב יתנו לכם את התמונה המלאה לגבי כמה עולה להחליף קלאץ והאם כדאי לעשות זאת בזמן הקרוב.

החלפת קלאץ היא כמובן מאוד מורכבת ודורשת פירוק מערכת קיימת והחלפתה במערכת חדשה. החלפת קלאץ צריכה להתבצע במוסך שמתמחה במערכות גיר ולא במוסך כללי שמטפל בבעיות מכל הסוגים. מוסך גירים כולל אנשי מקצוע המכירים את כל הטרנדים האחרונים בתחום, ויכולים לתת את העצות הנכונות על מנת להתאים את הגיר הנכון לסוג הרכב. החלפת קלאץ צריכה גם כך להתבצע באופן תקופתי, ולבטח ברכבי עבודה. לכן, מעבר לרגל על הקלאץ, חשוב להיות עם היד על הדופק.

מאמר מקורי ב-engieBlog 
ע״י Gal Aharon