14.12.2016

קרב מגע לחימה ישראלית. היסטוריה והתפתחות. (חלק 3)

לבקשת יצחק שדה הצטרף להגנה והדריך ב"פל-ים" שחייה והצלה ובפלמ"ח לימד שימוש להגנה והתקפה בסכין ועוד. עם הקמת המדינה אימי השתלב בצה"ל כמדריך אימון גופני וקרב מגע ראשי. במשך 16 שנים אימן את חיילי היחידות המיוחדות בהגנה עצמית בין היתר את יחידת המאה ואחת על פי בקשתו של אריק שרון. אימי הפך את הלימוד של הקרב-מגע כמו גם של מעבר המכשולים הצבאי למסודר ,דאג למערכי שיעור נוקשים ולעדכון הטכניקות תוך הפקת לקחים מקרבות ואירועי תקיפה שונים . במהלך שירותו נשא אימי לאישה את אילנה וגידל את שני בניה , ילדים משלו מעולם לא היו לו.חיילים וקצינים שעברו אימונים גופניים ואימוני קרב מגע מדברים בהתלהבות על שיטת אימי ובהערצה על האיש. לוחם במלחמת יום כיפור סיפר כיצד נתקל בלוחם מצרי כשלא הייתה ברשותו תחמושת והצליח להסיט את קנהו של הרובה ולשלוף את הנשק מידי הערבי ולהשתלט עליו בזכות שיטת אימי. במהלך שירותו הצבאי פיתח אימי את שיטת הטיפוס על חבל הצהל"ית ו"מעבר קיר" כפי שנלמדת כיום בצה"ל. בשנת 1961 יצא בשליחות מטעם המדינה לאתיופיה ללמד שם את תורתו למשטרה ולצבא האתיופיים שם שהה אימי כשנה וחצי. בשנת 1964 פשט אימי את המדים והחל ללמד את שיטתו גם לאזרחים ובעיקר לבני נוער, כמובן לא לפני ששיטתו הפכה לנחלתם של גופים כגון המשטרה השב"כ והמוסד ובהמשך גם משרד החינוך. עם צאתו לאזרחות פתח מכונים בנתניה (עיר מגוריו) ובתל אביב, ובהם החל ללמד את תורתו. אחד מחניכיו הראשונים היה אלי אביגזר נער סורר בן 16 שהסתובב ברחובותיה של נתניה. אימי טיפח אותו והשקיע בו מזמנו. לימים נשא פועלו פירות, אלי הוצב כראש מדור קרב מגע בצה"ל וכפי שמעיד אביגזר בעצמו "אימי היה אבי לולא הוא הייתי בודאי מת או בכלא"..
קרב מגע - קבלת הכח 7

בהמשך המשיך להדריך ולפתח את שיטתו, במכונים שפתח וגם במכון ווינגיט ,רבות מהטכניקות פותחו ושוכללו בקפה "עוגתי" שבמדרחוב נתניה שם נהג אימי להיפגש עם תלמידיו וחבריו במשך שנים ודן איתם תוך שתיית קפה. בשנים אלה הדריך אימי את דור "הבנים" אלה שעתידים לפתח ולהפיץ את תורתו מהם יצאו בהמשך מס' עמותות שהגדולה שבהם היא "האיגוד הבינלאומי לקרב מגע". ב- 1981 קשר אימי קשר עם איש העסקים האמריקאי דניאל אברהם יחסיהם הידידותיים הביאו את אברהם לתרום סכום כסף נכבד אשר אפשר לקבוצה של מדריכי קרב מגע בכירים לערוך סיור בארה"ב ולהציג את השיטה למרכזים יהודיים שם. במרכז שנפתח בראשית 97 בלוס אנגלס ונקרא על שם אימי מתאמנים כיום מעל 1500 חניכים בקרב מגע, המדריך הראשי דארן לוין משמש גם סגן התובע המחוזי במשטרת לוס אנגלס. הסיפוק שהסבה הפצת השיטה בארץ בחו"ל למייסדה אימי , ניכרת בכל פינה בביתו, אם במכתבי הוקרה , פסלונים , דגלים , אוסף הסכינים המרשים או בתמונות וקטעי וידאו מתוכניות טלוויזיה ששודרו ב- CNN וב- NBC ורבות אחרות המציגות את פועלו ותרומתו של אימי ותלמידיו לביטחונו האישי של האזרח הפשוט. אומר אחד מתלמידיו של אימי שהינו כיום ראש מדור קרב מגע בצה"ל שחר ק. "במשך השנים התייחסתי לאימי כסמכות על מקצועית, במשך פגישות רבות עימו העמיקה הבנתי בנושא הקרב מגע כמו בתחומים רבים אחרים. אהבתי במיוחד את הלוגיקה אשר הנחתה את מחשבתו של אימי זיכרונותיי ממנו ימשיכו לשמש אור לרגלי מתוך קבלה של סמכותו ומתוך שאיפה לחנך את החיילים על פי דרכו". למרות הישגיו המקצועיים המרשימים שעיטרו את הרפתקת החיים המרתקת שלו היה אימי ההפך הגמור מאיש השרירים, רגיש , אנושי וקשוב לזולת. הוא שימש לא רק מדריך מעולה לחינוך גופני אלא גם כמורה רוחני לתלמידיו הרבים שנועצו בו בכל נושא - מקצועי או אישי. בשלבו הבנה פסיכולוגית עמוקה בנפש האדם שלא ניתן לרוכשה בשום אוניברסיטה עם ניסיון חיים עצום , אנושיות עמוקה וחוש הומור עוקצני, ידע תמיד אימי לתת את העצה הנכונה אף אם הייתה שזורה לפעמים בביקורת כנה ונוקבת, אך תמיד בונה. לכל מי שהכירוהו , על בסיס מקצועי או אישי היה אימי מודל בהתנהגותו וג'נטלמן מרכז ארופאי מושלם . נאמן לעקרונותיו האוניברסליים, כבוד לזולת , הימנעות משימוש לא מוצדק או מופרז בכוח, התנהגות אישית צנועה, רדיפת שלום והקפדה על הגינות ספורטיבית. 
קרב מגע - קבלת הכח 6

לעיתים היה נדמה שעצם פעילותו המקצועית בתחום החינוך הגופני לא שימשה עבורו אלא מעין תווך לדבר שהיה בעצם הכי חשוב עבורו : פעולתו לחינוך הנוער שבה הוא ראה את ייעודו. בין חניכיו של אימי נמנים רבים מאנשי הצמרת הישראלית ורבים מהם הכירו לו תודה על תרומתו הרבה כמו יצחק רבין ז"ל וזבולון המר ז"ל.להלן מובא קטע מההספד שנשא צבי מוריק, תלמיד, חבר ועוזר של אימי, מו"ל של הספרים הרשמיים של הקרב-מגע "אימי" כיהודי לא עבר זמן רב, ו"אימי" נאלץ בכורח הנסיבות ליישם את כישוריו בתחום שהפך למעשי ביותר: הגנה על חייהם של יהודי עירו, בראטיסלאבה, מפני הלאומנים האנטישמיים המקומיים, שבהשראת עמיתיהם בגרמניה פנו לפרוע בתושבים היהודיים. בעמדו בראש קבוצה של צעירים יהודיים ספורים, הצליח "אימי" תוך גילויי אומץ לב ותושייה מדהימים למנוע פוגרום דמים בקהילה היהודית."אימי" כאדם וכמחנך למרות הישגיו המקצועיים המרשימים שעיטרו את הרפתקת החיים המרתקת שלו, היה אימי ההפך הגמור מ"איש שרירים": רגיש, אנושי וקשוב לזולת, הוא שימש לא רק כמדריך מעולה לאימון גופני, אלא גם כמורה רוחני, לתלמידיו הרבים שהתייעצו בו בכל נושא - מקצועי או אישי. בשלבו הבנה פסיכולוגית עמוקה בנפש האדם, שלא ניתן לרוכשה בשום אוניברסיטה, עם ניסיון חיים עצום אנושיות עמוקה וחוש הומור עוקצני, ידע תמיד "אימי" לתת את העצה הנכונה, אף אם היתה שזורה לפעמים בביקורת כנה ונוקבת, אך תמיד בונה.לכל מי שהכירו, על בסיס מקצועי או אישי, היה "אימי" מודל בהתנהגותו לג'נטלמן מרכז אירופאי מושלם. את עקרונותיו האוניברסאליים: כבוד לזולת, הימנעות משימוש לא מוצדק או מופרז בכוח, התנהגות אישית צנועה ורדיפת שלום והקפדה על הגינות ספורטיבית, "אימי" דאג "להרביץ" בתלמידיו, תרתי משמע, והפנים אותם בתורת קרב-המגע שפיתח, בע"פ ובכתב. לעתים היה נדמה, שעצם פעילותו המקצועית בתחום החינוך הגופני לא שימשה עבורו אלא מעין תווך או אמצעי נוח לדבר שהיה בעצם הכי חשוב עבורו: פעולתו לחינוך הנוער שבה הוא ראה את ייעודו. במקורותינו אומרים ש"אין נביא בעירו". 
קרב מגע - קבלת הכח 3

למרות ש"אימי" היה ידוע, מוכר ואהוב בארצנו ע"י אלפים ורבבות, ובין חניכיו היו מצמרת השלטון, מאחר ומעולם לא פנה לחפש לו כיבודים או פרסים, הם גם לא ניתנו לו - וזאת למרות תרומתו יוצאת הדופן לביטחון ישראל (ברמת הפרט, שלדעתי, כלל איננה נופלת בחשיבותה מכל חידוש טכנולוגי צבאי) ומפעל חייו המרשים. כל מי שהכיר את "אימי" יודע, שלו עצמו לא היה בדברים אלה כל עניין. אקווה שכעת, לאחר מותו, יהיה מי שידאג לתקן את המעוות - ולו באיחור...כתוב בתלמוד: גדול מרב - רבן, וגדול מרבן - שמו. מסתבר שגדולי ישראל נודעו בשמם הפרטי בלבד, כמו הלל הזקן, למשל, וללא כל תואר לפניו. וכך בדיוק הכירו כולם את "אימי": בשמו ובכינויו בלבד! וכך גם אנו נזכור תמיד את האיש הצנוע, העדין והמתחשב, אך החזק כפלדה, שנודע בארץ ובעולם, אולי באופן פרדוקסאלי במקצת, כ"מר קרב-מגע". הארכתי בדברי ועדיין לא הספקתי לספר על הרומן המיוחד שהיה לאימי" עם השפה העברית, שדרש תמיד תרגום סימולטאני של דבריו, על מומחיותו הווינאית בעשרות סוגי העוגות שאותן הכיר בשמן, על ברכת ה"סרווס" הטיפוסית שלו ועוד עשרות נושאים אחרים שאפיינו אותו.

מאמר מקורי - www.krav-maga.co.il

בהכנת החומרים המשמשים מאמר מהאתרים:
 www.kravmagazafon.co.ilwww.krav-maga.co.il, www.kravmaga-rivegauche.com